Ennen reissua

Urbo ylivoimaa

Auto lähtökuopissa ja kartta mukana

Autoksi valikoitui legendaarinen Toyota Land Cruiser Hj61 vm. 1987. Auton valintaan vaikuttivat sen ilmiömäiset maasto-ominaisuudet, kestävyys ja helppo huollettavuus. Tämä kyseinen yksilö kätkee sisäänsä järkälemäisen neljän litran 12H-T suorasuihkutus dieselin, jonka menoa vauhdittaa alkuperäinen CT-26 kiemura ahtaen maltilliset 0,39-0,53 bar. Matalaviritteinen kone tarjoaa kestävyyttä ja tälläkin ikiliikkujalla on suhailtu reippaat 580 000 huoletonta kilometriä. Autosta löytyy täysin lukittavat etu- ja taka-akselit sekä tietenkin alennusvaihteisto nelivedolle. Pirssiä on myös korotettu alkuperäisestä hieman mikä edesauttaa etenemistä huonossa maastossa. Vaihdelaatikon 1. ja 2. vaihde on välitetty lyhyiksi maasto ryömittelyä varten mutta pidempiä siirtymiä varten löytyy 5., joka toimii loikkarivaihteena.

Auto oli ikäänsä ja kilometreihin suhteuttaessa esimerkillisessä kunnossa, ei sinänsä ihme onhan se Toyota. Pientä laittoa kuitenkin aina löytyy ja ensimmäisenä vaihtolistalle menivät akut ynnä akkujen johdot. Hojon ajovalojen sähköt vaativat myös jumppaa, johtuen tein-itse-säästin asennuksista. Öljynpaine- sekä vedenlämpömittari olivat kärtsänneet mittaritaulusta, joten öljynpainetta varten asennettiin itse rakenneltu led-valo systeemi, joka palaa paineiden laskiessa liiaksi. Vedenlämpöjä mittaa erillinen tarvikeanturi, jonka asennus vaati omat niksinsä sekä kuumaliimaa ja sikaflexiä. Etuakselin stefa vuoti öljyä kempuralle kiihtyvällä tahdilla, joten sekin tuli vaihdettua Toyota liikkestä saatujen räjäytyskuvien avulla. Pakoputken etuosa oli parhaat päivänsä nähnyt ja se meni vaihtolistalle niinikään. Pienempiä kohteita olivat mm.alipainepumpun voitelusta vastaavan hydrauliletkun vaihto.

Etuvetarin irroittelua Pohjola-hallissa

Juha asentelemassa penkin kiskoja

Sisäosiin rakenneltiin hyllyjä sekä tavarataso entisen katon(Huom. korotettu versio) tasolle. Puutavarana käytettiin kaikenlaista mitä käteen sattui, mutta maalauksella ja karkealla verhouksella hyllyköistä saatiin lähes täydelliset. Hyvää yritettiin mutta priimaa tahtoo aina tulla.

Takaluukkuun viriteltiin lukko pellin paloista, sillä auton oma lukko oli jo niin pahoin jumissa ettei sitä saatu toimimaan. Auton vanhat penkit vaihdettiin kunnollisiin kapteenin löhötuoleihin. Pientä ponnistelua vaati näiden laiskanlinnojen sovittelu näppärään city-mobiiliimme, mutta Anttilan metallia pyörittävän Juhan avulla saimme ne kuitenkin tukevasti paikoilleen.

Vinssin ja puskurin asentamiseen tarvittiin taas Juhan vankkumatonta ammattitaitoa sekä kokonainen työpäivä. Anttilan Metalli lupasi puskuri systeemille takuun, joka kattaa törmäykset elefanttia pienempiin nisäkkäisiin. Vinssi ei ole marjanpoimijoille tarkoitettu kiinalainen sähkölelu vaan aito Toyotan mekaaninen. Toyota lupaa ko. möntille 1.5 t. kestokyvyn mutta legendan mukaan papua löytyy tätä huomattavasti enemmän. Vinssiä koeponnistettiin ensimmäisen kerran jo Nummijärven suo-alueilla, jossa se toimi loistavasti.

Safari kustomointi pitää sisällään varakumit alla että päällä. Katolla oleva vararengas on kiinnitetty jämerästi läpipultilla hyllyn runkoon ja pohjassa roikkkuu toinen mokoma. Naapurimaastamme Ruåtsista törsättiin alle uudet maastokuvioidut hankookit.

Kabiini

Interiööriä edestäpäin

 

Perse auki

Sikaflex™® on ollut auton asennuksissa että korjauksissa suuressa roolissa. Esimerkiksi yksi auton tärkeimmistä osista eli gangsterilippa asennettin paikoilleen pulttien ja sikaflexin avulla. Lippa on vaatinut kiinnityksen korjailua pitkin reissua, joten sen asentamiseen olisi tullut käyttää aavistuksen enemmän aikaa. Sikaflexin muita käyttökohteita ovat olleet mm. auton pohja, vedenlämpötilamittarin anturi,hyllyjen alajuoksut  sekä mattojen kiinnitys.

Diesel-tankkerin komentosillan navigointilaitteisto koostuu roskiksesta dyykatusta Aker-merkkisestä kannettavasta ja kiinalaisesta 30€ garmin kopiosta. Kyseinen gps-pala perustuu Sirf Star III arkkitehtuuriin, joka käytännössä mahdollistaa paikkatiedon vastaanottamisen jopa kahdeltakymmeneltä sateliitilta rinnakkaisesti. Teoriassa tämä mahdollistaa tarkan sijainti informaation muutaman metrin tarkkuudella. Varajärjestelmänä toimii tähdet, puun naava ja kusiaispesät.

Navigointi laitteisto syönnissä

Tämä Dakar-rallin kestomenestyjä on varustettu kaukoitämaisella epäreilunkaupan tuottamalla 300 watsin invertterillä, joka hyvänä hetkenä pystyy puskemaan Aserin vaatimat 65 watsia. Muista sähköherkuista tässä köyhän miehen lexuksessa vastaa auton genuine tupakansytytin ja ajovalot. Äänentoistoon panostetiin asentamalla DolbySurround home teatteri, joka koostuu 2×45 watsonin kaiuttimista ja markkinoiden halvimmasta radiosta.

Ravintolapuolta silmälläpitäen varustukseen kuuluu 11 kg:n kaasupullo, jonka jatkeeksi on asennettu mustang-rengaspoltin. Sopanteko arsenaaliin kuuluu kattila sekä kahvi- ja paistinpannu. White trash cuisine koostuu pääosin tölkitetyistä herkuista ja mehevistä pussikeitoista. Vitamiinpitoiset ateriakokonaisuudet loihditaan saatavilla olevaan vesijohtoveteen, jota varastoidaan 20l hanalliseen pönikkään. Pullovesi on tissiposkille.